nedeľa 9. júna 2013

Pozor na pyramídové hry

Vznikli v roku 1920. Po takmer 100 rokoch sa však vždy nájdu nové, rafinované spôsoby ako pyramídovú hru zakryť. Osloví Vás známy, či menej známy človek, porozpráva o problémoch s peniazmi, potom Vám chce predať perfektný štartovací balíček čohokoľvek, ktorý stojí len päťkrát toľko ako by mal stáť reálne... a tam začína Achillova päta pyramídovej hry. Ročne im naletia tisíce ľudí a častokrát je ťažké schému odhaliť. Poďme sa teda spolu pozrieť v čom spočíva rozdiel medzi pyramídovou hrou, multilevel marketingovou spoločnosťou a štrukturálnou firmou. Nasledujúce riadky Vám môžu v živote pomôcť zarobiť kapitál, vybudovať vlastnú firmu, či len ušetriť peniaze aj šediny na hlave.

Pyramídová hra
S nápadom prvej pyramídy, ktorá aj "fungovala" prišiel v roku 1920 Charles Ponzi (Ponziho schéma). Princíp je jednoduchý - z vkladov ľudí, ktorí si systém kúpia sa vyplácajú odmeny tým, ktorí prišli pred nimi. Jednoduchý príklad - ak vložím 1000€ a nájdem 3 ľudí, ktorí vložia po 1000€, za každého dostanem odmenu 400€. Takže stačí troch a už som zarobil. Geniálny nápad, no má jeden problém. Firma nič nepredáva a tvári sa, že má zisk. To ako keby ste si otvorili obchod s bublinkami do vodováhy.
Samozrejme, zakladatelia skryjú vstupný poplatok do nejakého balíčku, zväčša je to vec, ktorá sa predáva vysoko nad cenu. Vyzerá to tak, že si kupujete priestor na webe za tisíce eur, predražené výrobky alebo službu.
Kľúčová otázka, ktorú si stačí položiť - ak nikto nebude tovar (službu, priestor, bublinku) používať, no stále mi budú prichádzať noví ľudia, ktorí zaplatia za registráciu, budem zarábať? Ak odpoveď znie áno, ide o nelegálny spôsob podnikania. Často sa vstupné balíčky označujú ako poplatok za registráciu, takže ak máte za registráciu platiť, je dobré vedieť na čo idú tieto peniaze.

Multilevel marketing (MLM)
Tu ide už o legálny spôsob podnikania, firma čosi predáva a odmeny zúčastnením sú vyplácané z obchodu, nie z registrácií. MLM je zameraný na predaj, takže prvý kontakt s takouto spoločnosťou je zväčša o tom, že si máte niečo kúpiť. Od štrukturálnej firmy sa MLM odlišuje tým, že je zameraný na produkt a jeho predaj. Často vyprodukuje ľudí, ktorí obchod robia nátlakovým spôsobom, čo sa mne osobne prieči, no toto vždy záleží na danom človeku.

Štrukturálna firma
Tenká hranica, no obrovský rozdiel. Štrukturálna firma sa venuje rastu jednotlivca, rozvoju jeho osobnosti, vyznačuje sa kvalitným systémom vzdelávania. Je to spôsob podnikania, ktorý nevyžaduje vstupný kapitál no vyžaduje čas. Ľudia v takej firme sa venujú rastu Vašej osobnosti, nie tomu, že si máte kúpiť vodu v prášku a potom ju ponúkať svojej rodine. Vždy ponúkajú kvalitný vzdelávací program, nie však zameraný iba na odborné vedomosti z danej oblasti, ale hlavne na rozšírenie schopnosti komunikovať, budovať v sebe vodcovské schopnosti a uspieť v rýchlo meniacom sa svete. Príjmy majú z riadneho obchodu, nikdy nie zo vstupných poplatkov, či registračných balíčkov. Ak neprebieha obchod, nie sú ani príjmy, tak ako v klasickom podnikaní. Čím ďalej, tým viac stretávam ľudí, ktorí mi tvrdia, že objavili skratku a do čestného podnikania namontujú schému vstupných poplatkov. To je príliš krátkozraké a súhlasím s tým, že to zarobí peniaze. Ale nie je to správne. 

Akýkoľvek názor máte na podnikanie, kde obchodným zastúpením nie je kamenná budova, ale jednotlivec, vždy bude platiť, že lepší model zatiaľ ľudia neobjavili. Firmy podnikajúce podobnými spôsobmi sú v posledných rokoch najrýchlejšie rastúce spoločnosti. Vždy však platí, že je to podnikanie hlavne postavené na ľudoch a na vzťahoch...

Miroslav Oros, orosmiroslav@gmail.com, 0918883224

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára