nedeľa 2. júna 2013

Prečo si nehľadaj prácu I.

Končíš strednú školu, máš 19 rokov, chystáš sa na posledné skúšky - maturity a už si si podal prihlášku na 2 vysoké školy. Všetci naokolo ti tvrdili, že sa máš dobre učiť, aby si si našiel slušnú prácu vo veľkej firme a zarábal dosť peňazí na to, aby si uživil rodinu. Ty si nad tým zatiaľ nepremýšľal, no veď všetci to tak robia. Po škole sa zamestnaj, zadĺž a potom... Potom začni rozmýšľať, či je to správna cesta. Alebo ešte lepšie, nezačni.

Plníme ciele iných ľudí
Škola, médiá, naše okolie, rodiny, priatelia každý majú iné očakávanie. Žijeme tak často podľa ich predstáv, že si často nevšimneme, že možno má Boh pre nás iný plán. Ak dnes položím otázku o tom, ako chcete aby vyzeral Váš život o 5 rokov desiatim ľuďom, reálne mi odpovedia možno dvaja. Nenosí sa to. Dnes riešime nezaplatené účty, nevyzdvihnuté deti zo škôlky, hľadáme Superstar a snívame spolu s televíznymi hrdinami. Preto sa pýtam, čo sa stalo?
Žijeme v dobe, aká tu ešte nebola. Zmeny sa dejú tak rýchlo, že už dávno nestačí mať len akademické vzdelanie zo školy na to, aby človek uspel. Tým nechcem znížiť jeho dôležitosť, no spoliehať sa na to, že po škole sa o teba svet pobije je naivné. Je tu potreba. Potreba, aby sme si stanovovali do života ciele. Povieš si, čo je to za blábol stanovovať si ciele. A ako mi to pomôže? Veď si musím najprv nájsť dobre zaplatenú prácu. Uvažujem naopak a teraz to na chvíľu skús somnou. Je lepšie si najprv hľadať zdroj obživy a potom si premyslieť ako bude tvoj život vyzerať? Alebo dáva väčší zmysel pozrieť sa najprv pár rokov dopredu, možno až na koniec? Pokiaľ to prvé, tento článok ťa ďalej bude nudiť a prosím, nečítaj ho.

Moja prvá brigáda
Písal sa rok 2001 a v lete som umýval okná na benzínovej pumpe pri maďarskej hranici. Nemal som zle zaplatené, no jedna skúsenosť mi priniesla podstatne viac peňazí ako celé leto. Zistil som, že majiteľ podniku v podniku nie je. Prišiel z času na čas natankovať plnú nádrž svojho Jeepa Grand Cherokee, celý deň mal slobodu, trávil čas s rodinou, cestovaním a my sme piati zamestnanci ťahali, aby si dokázal on plniť svoje sny. Bol to čestný človek, k peniazom neprišiel podvodom aj k nám sa choval vždy úctivo.
Položil som si otázku, na ktorú som potom 4 roky nemal odpoveď - v čom je ten rozdiel?

Svet podnikania
Na svete žijú dve odlišné kategórie ľudí. Tí so zamestnaneckým myslením a tí s myslením podnikateľským. Je pritom takmer jedno, či ste zamestnanec alebo podnikateľ, spôsob akým uvažujete rozhodne. Ako 15 ročný tínedžer som vtedy urobil rozhodnutie, jedno z troch najlepších v mojom živote. Rozhodol som sa ísť cestou, ktorá je tesná a úzka. Na jej konci však čaká skutočná odmena. Vytvoriť na tomto svete veci, ktoré tu ostanú dlhšie ako my. Vždy je tu možnosť vzdať sa, ale prečo by sme to robili, kým nie sme v cieli. Človek dokáže oveľa viac ako si myslí... (to be continued)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára